کد مطلب:5574 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:170

مدارا و رأفت در روایات
در روایات اسلامی، مدارا شامل ابوابی چون باب مدارات، باب رفق، باب تراحم و تعاطف جمهربانی نسبت به یكدیگرج و باب معاشرت و ابواب دیگری نیز به دلالت التزامی، همین اصل را تأیید می نمایند؛ هم چون باب اهتمام به امور دیگران، باب حلم و بردباری، باب كظم غیظ، باب عفو و چشم پوشی از لغزش دیگران، باب احترام و تكریم و ارزش نهادن به بزرگان و مؤمنان و...

به چند روایت از پیامبراكرم صلی الله علیه وآله دقت كنید:

أمرنی ربّی بمداراه النّاس كما أمرنی بأداء الفرائض [1] ؛ پروردگارم مرا به مدارا و نرمی با مردم دستور فرمود، هم چنان كه به انجام واجبات امر فرمود.

مُداراه النّاس نصف الایمان والرّفق لهم نصف العیش [2] ؛ مهربانی و سازگاری با مردم، نیمی از ایمان است، و نرمی با آنان، نیمی از بركت زندگی.

جاء جبرئیل علیه السلام الی النبی صلی الله علیه وآله فقال: یا محمّد، ربّك یقرئك السّلام و یقول لك دار خَلقی [3] ؛ جبرئیل نزد پیامبرصلی الله علیه وآله آمد و عرض كرد: پروردگارت به تو سلام می رساند كه با بندگانم مُدارا كن.

از امام صادق نیز روایاتی در این رابطه رسیده است:

یحقّ علی المسلمین الاجتهاد فی التّواصل و التّعاون علی التّعاطف والمواساه لااهل الحاجه و تعاطف بعضهم علی بعض حتّی تكونوا كما امركم اللّه عزّوجّل «رحماء بینهم» متراحمین، مغتمین لما غاب عنكم من امرهم علی ما مضی علیه الانصارعلی عهد رسول الله صلی الله علیه وآله [4] ؛ سزاوار است برای مسلمانان كه در پیوند با یكدیگر و كمك بر مهرورزی و در محبّت و رسیدگی به نیازمندان و عطوفت نسبت به هم، كوشا باشند. چنان باشید كه خدای فرمود «رحماء بینهم» و در غیاب مسلمانان، دلسوزشان باشید آن گونه كه انصار در عصر رسول خداصلی الله علیه وآله بوده اند.


[1] كافي، ج2، ص117، حديث4.

[2] كافي، ج2، ص117، حديث5.

[3] كافي، ج2، ص117، حديث2.

[4] كافي، ج2، ص175، حديث4.